Periode 1 - jaar 1

De introductieperiode bij het Da Vinci College Zorg-Welzijn

Welkom bij het Da Vinci College. Je hebt gekozen voor een beroepsopleiding. Natuurlijk heb je je al verdiept in de opleiding, voordat jij je keuze maakte. In de introductieperiode wordt je voorkennis uitgebreid. Weet je bijvoorbeeld al hoe de opleiding opgebouwd is? Of welke toetsen en examens je gaat maken? En weet jij welke beroepshouding belangrijk is om succesvol te zijn?

Naast je beroepshouding is je studiehouding erg belangrijk. Daarom maak je ook kennis met je medestudenten en docenten. Zij kunnen je namelijk ondersteunen tijdens je studie. Het is belangrijk dat je goed kunt samenwerken, dat je een zogenaamde ‘teamspeler’ bent. Ook ‘nieuwsgierigheid’, ‘ondernemend zijn’ en ‘gastvrij zijn’ vinden we binnen de school belangrijk. Dat zijn dus allemaal onderwerpen die je al snel tegenkomt in het programma

Hoofddoelen van de eerste (introductie)periode

Je:

  1. maakt kennis met je opleiding en het werkveld waarvoor jij opgeleid wordt.
  2. presenteert je beeld van de opleiding en het beroep. Jij concludeert (in overleg met ouders en op advies van het opleidingsteam) of dit past bij jouw keuze voor de opleiding.
  3. maakt kennis met je nieuwe omgeving.
  4. kent de wederzijdse verwachtingen met betrekking tot je (professionele) beroeps- en studiehouding.
  5. maakt kennis met je manier van leren en het effect daarvan.
  6. start met het opbouwen van je persoonlijke succesdossier.
  7. hebt kennis gemaakt met de verschillende systemen/programma’s die binnen het Da Vinci College gebruikt worden (Eduarte, It’s Learning, Rooster, mydavinci, printen & scannen).
  8. hebt kennis genomen van wat nodig is om samen te werken en hoe jij samenwerking kunt gebruiken binnen je eigen leerproces.
  9. hebt zorg voor jezelf, anderen en je omgeving en gaat respectvol om met mensen, materialen en middelen.
  10. organiseert samen met je klasgenoten een informatieavond voor ouder(s)/verzorger(s)/belangstellenden over je opleiding en beroepsbeeld.
  11. laat zien te weten wat het betekent om een visitekaartje/ambassadeur te zijn van zichzelf, de opleiding, het beroep en het Da Vinci college.
  12. reflecteert op de introductieperiode met behulp van een reflectieverslag ('Hoor ik hier thuis').
  13. bereid je eerste studievoortgangsgesprek voor en voert dit gesprek met je studieloopbaanbegeleider (je reflectieverslag is hier onderdeel van).
  14. krijgt je eerste studieadvies.

Programma periode 1, de introductieperiode

De introductieperiode start met drie dagen die helemaal in het teken van introductie staan. Je maakt kennis met je medestudenten, docenten, je opleiding, je beroep en de school. Natuurlijk stopt de introductie niet na deze drie dagen. Introductie is de hele eerste periode een belangrijk onderdeel van ‘Studieloopbaanbegeleiding’.

Klik hier voor de checklist van activiteiten tijdens de eerste (introductie)periode van je opleiding. Heb je alle activiteiten doorlopen? je kunt het controleren met de checklist die in week 1 staat.


Lesweek Thema 
(en Loopbaancompetentie)

Leeractiviteiten Mogelijke leermiddelen
1 Introductie
  • Kwaliteitenreflectie
  • Motievenreflectie
  • Loopbaansturing
  • Kennismaken met klasgenoten, studieloopbaanbegeleider(s), het docententeam en front-office medewerkers.
  • Kennismaken met opleiding en beroep.
  • Kennismaken met locatie(s).
  • Veiligheidsvoorschriften en ontruiming.
  • Niveautesten Nederlands en Rekenen (door vakdocent).
  • Rooster en ziekmelden.
2/3 Wat doe ik?
  • Loopbaansturing
  • Kennismaken met opleiding/het kwalificatiedossier.
  • Wat is studieloopbaanbegeleiding (SLB)?
  • Wederzijdse verwachtingen en verantwoordelijkheden (groepsregels).
  • Tips over effectief en actief studeren (plannen van je studie, aantekeningen maken, woordenboekje maken, hulp vragen, samenwerken).
  • Gedrag op sociale media (mediacode).
  • LOB-competenties, formulier studievoortgangsgesprek, succesdossier.
4 Oriëntatie op het beroep
  • Werkexploratie
  • Uitvoeren van een werkveldonderzoek.
  • Start met voorbereiding informatieavond.
  • Uitleg over schrijven van reflectieverslag 'Hoor ik hier thuis?'.
5 Plannen kun je leren
  • Loopbaansturing
  • Persoonlijke (huis)werkplanning.
  • Werken met een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) en het formuleren van SMART-doelstellingen.
  • Leerstijlen (KOLB): wat kun je ermee?
6 Oriëntatie op het beroep
  • Werkexploratie
  • Uitvoeren van een werkveldonderzoek.
  • Voorbereiden informatieavond.
7 Plannen kun je leren
  • Loopbaansturing
  • Persoonlijke (huis)werkplanning.
  • Welke toetsen en hoe bereid je je voor?
  • Voorbereiden informatieavond.
8 Ik in de groep
  • Kwaliteitenreflectie 
  • Motievenreflectie
  • Complimentenharmonica.
  • Complimentendouche.
  • Voorbereiden informatieavond.
  • Pestprotocol.
  • Complimentendouche (via deze link zijn verschillende leuke andere werkvormen in relatie tot complimenten te vinden)
  • Pesten
  • Pesten DVC - werkgroep 'veilige en gezonde school': Miranda van Ommen of Hanane El-Khetabi
9 Voorbereiding op studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Netwerken
  • Terug- en vooruitblik lesperiode.
  • Invullen en mailen van de zelfscan (formulier studievoortgangsgesprek).
  • Opbouwen en ordenen van succesdossier.
  • Reflectieverslag 'Hoor ik hier thuis?': stand van zaken.
  • Reminder burgerschapsdossier. Wat is de stand van zaken?
  • Burgerschapsdossier
10 Studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Individuele gesprekken (inclusief succesdossier) en registratie in Eduarte.
  • Eventuele vervolgacties/-afspraken (servicecentrum).
  • Succesdossier
  • Eduarte






























Klik hier om naar de hoofdpagina van leerjaar 1 te gaan


Naar boven
/var/www/bib-sociaal-werk-davinci.learningmatters.nl