Periode 3 - jaar 1

Ben ik kansrijk in deze opleiding? Is dit de juiste plek? 

In deze periode sta je kritisch stil bij je studievoortgang. Hoe is de eerste oriëntatie op de BPV gegaan? Is een buitenlandstage wat voor je? Boek je wel voldoende voortgang? Toon je voldoende inzet? Hoe is je houding? Hoe gaat het met samenwerken? Vind je het leuk? Ben je kansrijk om met een diploma van school te gaan? Zit je wel op de juiste plek hier? We maken samen een balans op.  

Hoofddoelen van periode 3 (leerjaar 1)

Je:

  1. brengt in kaart wat de BPV jou oplevert.
  2. hebt je ervaringen in de BPV gepresenteerd.
  3. oriënteert je op een buitenlandstage en benoemt de meerwaarde voor je (beroeps)ontwikkeling.
  4. hebt een keuze gemaakt om wel of niet op buitenlandstage te gaan.
  5. bereid je je studievoortgangsgesprek voor en voert dit gesprek met je studieloopbaanbegeleider.
  6. krijgt een studieadvies. Er wordt vooruitgeblikt op het bindend studieadvies van de volgende periode.

Programma studieloopbaanbegeleiding voor deze periode

Lesweek Thema 
(en Loopbaancompetentie)
Leeractiviteiten Mogelijke leermiddelen
1 Start nieuwe periode: terug- en vooruitblik
  • Loopbaansturing
  • Terugblik/evaluatie vorige lesperiode.
  • Start van een nieuwe lesperiode: wat staat er deze periode in het opleidingsprogramma? Welke toetsen ga je doen?
  • Nabespreking voortgangsvergadering individuele studenten.
  • Urentabel en formatieve toetsplan van de opleiding
2 Beroepspraktijkvorming
  • Werkexploratie
  • Plannen van je BPV-opdrachten.
  • Keuzeopdracht uit de oriëntatiefase van ‘Ontdek je werkplek’.
3 Plannen kun je leren
  • Loopbaansturing
  • Hoe gaat het met de planning van de BPV-opdrachten?
  • Welke toetsen staan er deze periode gepland?
  • Keuzeopdracht uit de oriëntatiefase van ‘Zelf aan zet’.
4 Ontdek je passie
  • Kwaliteitenreflectie
  • Motievenreflectie
  • Keuzeopdracht uit de oriëntatiefase van ‘Ontdek je passie’.
  • Internationalisering: oriëntatie op een stage in het buitenland.
5 Samenwerken in de groep (groepsdynamica)
  • Kwaliteitenreflectie
  • Motievenreflectie
  • Samenwerken als belangrijke beroepsvaardigheid
  • Scoor jezelf op samenwerken
  • Hoe verloopt de samenwerking in de groep?
  • Welke groepsdynamische processen spelen er?
6 Plannen kun je leren
  • Loopbaansturing
  • Hoe gaat het met de planning van de BPV-opdrachten?
  • Welke toetsen staan er deze periode gepland? Hoe pak jij het leren aan?
  • Keuzeopdracht uit de oriëntatiefase van ‘Zelf aan zet’.
7 Beroepspraktijkvorming
  • Werkexploratie
  • Hoe gaat het op stage?
  • Keuzeopdracht uit de oriëntatiefase van ‘Ontdek je werkplek’.
  • Presentaties over eerste ervaringen in de BPV.
8 Netwerken
  • Netwerken
  • Keuzeopdracht uit de oriëntatiefase van ‘In gesprek met…’.
  • Presentaties over eerste ervaringen in de BPV.
9 Voorbereiding op studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Terug- en vooruitblik lesperiode.
  • Invullen en mailen van de zelfscan (formulier studievoortgangsgesprek).
  • Opbouwen en ordenen van succesdossier.
  • Presentaties over eerste ervaringen in de BPV.
  • Reminder burgerschapsdossier. Wat is de stand van zaken?
  • Burgerschapsdossier
10 Studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Individuele gesprekken (inclusief succesdossier) en registratie in Eduarte.
  • Eventuele vervolgacties/-afspraken (servicecentrum).
  • Succesdossier
  • Eduarte



























Klik hier om naar de hoofdpagina van leerjaar 1 te gaan

Naar boven
/var/www/bib-sociaal-werk-davinci.learningmatters.nl