Leerjaar 2-periode 8

De balans opmaken 

Dit is al weer het laatste kwartaal van leerjaar twee. Tijd om een balans op te maken en aan de eindsprint te beginnen. Misschien stiekem even terugkijken naar het begin van de opleiding en waar je nu staat. Waar ben je trots op? Ben je tevreden over wat je bereikt hebt?

Hoofddoelen van periode 8 (leerjaar 2)

Je:

  1. maakt de balans op van het resultaat van al je inspanningen (ontwikkeling in toetsen, BPV, examens, enzovoort).
  2. bereid je studievoortgangsgesprek voor en voert dit gesprek met je studieloopbaanbegeleider.
  3. krijgt een studieadvies.

Programma studieloopbaanbegeleiding voor deze periode


Lesweek Thema 
(en Loopbaancompetentie)
Leeractiviteiten Mogelijke leermiddelen
1 Start nieuwe periode: terug- en vooruitblik
  • Loopbaansturing
  • Terugblik/evaluatie vorige lesperiode.
  • Start van een nieuwe lesperiode: wat staat er deze periode in het opleidingsprogramma? Welke toetsen ga je doen?
  • Nabespreking voortgangsvergadering individuele studenten.
  • Urentabel en formatief toetsplan van de opleiding
2 Beroepspraktijkvorming
  • Werkexploratie
  • Hoe gaat het op stage? Welke ervaringen wil je delen met je klasgenoten?
  • Monitoring van de voortgang in (BPV-)opdrachten.
  • Voorbereiding op nieuwe BPV (als dit van toepassing is).
3 Organisatie van je studie
  • Loopbaansturing
  • Keuzeopdracht uit de ontwikkelingsfase van ‘Ontdek je werkplek’.
  • Welke toetsen heb je opgenomen in je planning?
4 Reflecteren
  • Werkexploratie
  • Keuzeopdracht uit de ontwikkelingsfase van ‘Ontdek je werkplek’.
  • Reflecteren op begeleiding (in de BPV).
  • STARRT-methode gebruiken voor het betekenis geven aan ervaringen.
  • STRAK(T)-methode gebruiken voor het verantwoorden van keuzes.
5 Intervisie
  • Kwaliteitenreflectie
  • Motievenreflectie
  • Uitleg over diverse intervisiemethodieken.
  • Uitvoeren van intervisie.
6 Samenwerken in de groep (groepsdynamica)
  • Kwaliteitenreflectie
  • Motievenreflectie
  • Geef en/of ontvang een compliment.
7 Netwerken
  • Netwerken
  • Opdracht 8 uit de opdrachtenserie ‘Netwerken’: ‘Hoe leer jij nieuwe mensen kennen?’.
8 Organisatie van je studie
  • Loopbaansturing
  • Persoonlijke (huis)werkplanning.
  • Stand van zaken (BPV-)opdrachten.
  • Voorbereiding op nieuwe BPV (i.v.t.).
9 Voorbereiding op studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Terug- en vooruitblik lesperiode.
  • Invullen en mailen van de zelfscan (formulier studievoortgangsgesprek).
  • Opbouwen en ordenen van succesdossier.
  • Reminder burgerschapsdossier. Wat is de stand van zaken?
  • Burgerschapsdossier
10 Studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Individuele gesprekken (inclusief succesdossier) en registratie in Eduarte.
  • Eventuele vervolgacties/-afspraken (servicecentrum).
  • Succesdossier
  • Eduarte




Klik hier om terug te keren naar de hoofdpagina van leerjaar 2


Naar boven
/var/www/bib-sociaal-werk-davinci.learningmatters.nl