HANDLEIDING
Hoe gebruik je dit SLB-programma?
- Wettelijke eisen. Het SLB programma is gebaseerd op de wettelijke kwalificatie-eisen van het LB-dossier (kwalificatie-eisen_loopbaan_en_burgerschap_vanaf_2012.pdf).
- Loopbaancompetenties. In het programma zijn de loopbaancompetenties vervlochten (Loopbaancompetenties.pdf).
- Opbouw. Het programma kent een concentrische opbouw. De loopbaancompetenties komen elke keer terug in oplopende complexiteit. Leerjaar 1 staat in het teken van oriëntatie op onderwijs, beroep, ontdekken en basis van regie pakken voor je eigen ontwikkeling. Elke periode heeft hoofddoelen. Leerjaar 2 staat in het teken van verdieping. Studenten worden ondersteund bij het meer pakken van eigen regie, zelfsturing en monitoren van hun eigen voortgang op het DVC en in de beroepspraktijk. Leerjaar 3 en 4 staan in het teken van realiseren en een laatste verdiepingsslag op de LOB-competenties. Studenten voeren grotendeels eigen regie over studievoortgang.
- Lesprogramma. Per periode is een uitgewerkt lesprogramma met thema's en leeractiviteiten. Door het lesprogramma te volgen weet je dat er doelgericht gewerkt is aan alle LOB-competenties en dat er doelgericht gewerkt is aan de hoofdoelen per periode.
- middel of doel? Het lesprogramma is een middel, geen doel. Docenten mogen ook een andere invulling geven aan het programma. Het is dan wel belangrijk dat de docent aansluit bij de hoofdoelen van de periode.
- Kennismagazijn. Het Expertisepunt LOB is de website waarop de docent terug kan vallen voor achtergrondinformatie over LOB en voor onderwijsmateriaal. Heel specifiek kun je naar de 'opdrachtenbank'. Daarnaast is 123-test met hun themapagina over loopbaan.
Klik op het huisje om terug te keren naar de homepagina.