K0072 Ondernemend gedrag

INHOUD

Klik op de tegel om naar de aparte pagina op Its Learning met de inhoud van het onderwijs te gaan. 

INLEIDING

Het keuzedeel 'Ondernemend gedrag' is een sectoroverstijgend keuzedeel. Het keuzedeel richt zich op de ontwikkeling van ondernemend gedrag van deelnemers/werknemers op verschillende niveaus in de eigen beroepsuitoefening en werkomgeving.
Ondernemend gedrag gaat over: verantwoordelijkheid, omgevingssensitiviteit, zelfstandigheid, initiatiefrijk, verbeteringsgericht, creativiteit, zelfreflectie, een lerende houding en een hands-on mentaliteit. Een ondernemende houding van werknemers draagt bij aan het innovatief vermogen van een organisatie. Ondernemend gedrag wordt in dit keuzedeel ontwikkeld via drie werkprocessen:
(1) Onderzoekt zichzelf en zijn (werk)omgeving
(2) Signaleert mogelijkheden voor verandering
(3) Neemt initiatieven in en voor zijn werk

Hoofdlijnen

Dit keuzedeel gaat dus helemaal over jou in je werkomgeving. Iemand die zich ontwikkelt als een werknemer met een ondernemende houding en die bijdraagt aan het innovatieve vermogen (vernieuwingen) van de organisatie

Nut van dit keuzedeel

Bij de invulling van vacatures is ondernemend gedrag één van de belangrijkste selectiecriteria. Het is volgens onderzoeken ook nog een belangrijke succesfactor voor jouw carrièreverloop. Dus wil jij een vliegende start maken en heb je ambitie om carrière te maken, is dit een zinvol keuzedeel.

TOETSING

Bij dit keuzedeel zit formatieve toetsing, daarmee brengen we in beeld wat jouw groei is richting het examen. Hoe dit er precies uitziet hoor je van de docent. 

DOELEN

Hieronder staan globale doelen. In het lesprogramma worden deze gedetailleerder uitgewerkt. Je werkt aan:

D1K1W1: onderzoekt zichzelf, zijn (werk)omgeving en verbetermogelijkheden

  • Je onderzoekt jezelf.
  • Je schetst een beeld van je karaktereigenschappen, kwaliteiten en wensen voor de toekomst.
  • je toont gemotiveerd te zijn om zelfkennis op te doen.
  • Je staat open voor feedback en vraagt er ook naar.
  • Je laat zien dat je nieuwsgierig bent en onderzoekt hoe dingen gedaan worden in de praktijk en door wie
  • Je kijkt objectief naar je eigen gedrag, toont je bewust van hoe anderen zich gedragen.
  • Je vindt rolmodellen en achterhaalt waarom zij zich gedragen zoals ze zich gedragen. 

D1K1W2: Signaleert mogelijkheden voor veranderingen en innovatie

  • Je onderzoekt de organisatie en brengt in beeld waar veranderingen mogelijk zijn.
  • Je deel je bevindingen met leidinggevenden/collega's.
  • Je onderbouwt schriftelijk en mondeling jouw voorstel.
  • Je laat zien dat jouw voorstel bijdraagt aan effectiever/efficiënter verlopen van de organisatie.
  • Je herkent waar winst te behalen valt om zaken te verbeteren.

D1K1W3: Neemt initiatieven in en voor zijn werk

  • Je maakt een stappenplan voor een innovatief idee.
  • Je neemt collega's mee in jouw plan en zorgt voor draagvlak.
  • Je gaat in gesprek met je leidinggevende en/of andere relevante mensen

LEERMIDDELEN

  • Het kwalificatiedossier van het keuzedeel.
  • Leermiddelen die door de docent doorgegeven worden

KWALIFICATIEDOSSIER

In het kwalificatiedossier kun je  nalezen aan welke eisen je moet voldoen.

Naar boven
/var/www/bib-sociaal-werk-davinci.learningmatters.nl