K0219 Gezonde leefstijl


Inhoud

Gezonde leefstijl is een keuzedeel waarbij je leert op welke manier jij een gezonde leefstijl kunt bevorderen bij een ander. Je leert hoe je kansen signaleert om een gezonde leefstijl te bevorderen. Op welke manier je voorlichting, informatie en advies geeft over een gezonde leefstijl en een beweegprogramma uitvoeren. Jij bent zelf een 'ambassadeur gezonde leefstijl' en bent in staat de ander te begeleiden bij een aanpassing of verandering van zijn/haar leefstijl.

Algemeen

Inleiding 

Als eerste ben jij zelf 'ambassadeur gezonde leefstijl'. Terwijl je aan dit keuzedeel werkt, kun je gelijk zien op welke gebieden jij jezelf kunt versterken. In dit keuzedeel leer je als beginnend beroepsbeoefenaar kansen te signaleren om een gezonde leefstijl van deelnemers te bevorderen. Als 'ambassadeur gezonde leefstijl' benut je deze signalen door samen met anderen actie te ondernemen. Je geeft informatie en advies over een gezonde leefstijl en voert beweegprogramma's uit waarbij je  deelnemers begeleidt bij aanpassing c.q. verandering van leefstijl. Het draait in dit keuzedeel om de kennis en vaardigheden rondom een Gezonde leefstijl om daarmee de positieve gezondheid van jezelf, je omgeving en van de ander te kunnen bewaken en stimuleren.

Nut van dit keuzedeel  

We worden steeds ouder en werken langer door, dat vraagt doorlopende aandacht voor een gezonde leefstijl. Die aandacht is er vanuit de overheid, omdat mensen die ouder worden vaak ook meer gebruikmaken van de zorg. Om de stijgende zorgkosten tegen te gaan, zet de overheid in op het voorkomen van ziektes en aandoeningen. Ook vanuit werkgevers, omdat mensen hun werkzaamheden ook op latere leeftijd nog vol moeten kunnen houden. Werknemers moeten daarvoor fit en vitaal blijven. Door de aandacht voor een gezonde leefstijl zijn er veel verschillende leefstijlinterventies voor verschillende doelgroepen ontstaan. Als beroepskracht kun je de werkzaamheden uitvoeren die hierbij horen, zoals het in kaart brengen van de gezondheid, het opstellen van leefstijlplannen en het uitvoeren en begeleiden van leefstijlinterventies.

Als beginnend beroepsbeoefenaar is het dus belangrijk dat je weet op welke manier je de leefstijl van de ander op een positieve manier kunt beïnvloeden. Je wordt uiteraard nooit afgerekend op het eindresultaat van die beïnvloeding. Het valt of staat uiteindelijk met wat die ander met jouw adviezen doet.

Toetsing

Formatieve toetsing is een thermometermoment richting je examen. Je krijgt daar gerichte feedback, feed-up of feed forward. Voordat je een GO krijgt voor je examen. Hoe die formatieve toetsing er exact uitziet hoor je van de docent.

EXAMINERING

Voor het examen ga je bij iemand een gezonde leefstijl bevorderen door middel van het geven van voorlichting en advies en het uitvoeren van een beweegprogramma. Je schrijft hiervoor een plan van aanpak en onderbouwd (vanuit de theorie) de gemaakte keuzes. Je krijgt toegang tot het examen na een GO. Als je hier klikt kun je het examenplan inzien.

Doelen

Hieronder de doelen van dit keuzedeel

Algemene vakkennis en vaardigheden 

  • De beginnend beroepsbeoefenaar:
  •  heeft kennis van fysieke en mentale belasting van deelnemers
  • heeft kennis van gezonde, actieve leefstijlen / gezond leefpatroon
  • heeft kennis van relevante eigenschappen en eventuele ziektebeelden van doelgroepen in relatie tot gezonde leefstijl
  • heeft kennis van concepten als gezonde school / wijk / stad 
  • heeft kennis van ‘de sociale kaart’ van kennisinstituten met erkende leefstijl interventies en leefstijlprofessionals
  • heeft kennis van ‘gezondheidsmetingen’ en verkregen waarden (insuline, cholesterol, bloeddruk, bmi) en de consequenties
    daarvan voor de gezondheid
  • heeft kennis van BRAVO (voldoende bewegen, niet roken, matig alcoholgebruik, gevarieerde voeding en tijd voor
    ontspanning)
  •  heeft kennis van de begrippen universele, selectieve, geïndiceerde en zorggerelateerde preventie
  • heeft kennis van de grenzen van zijn eigen bekwaamheid en verantwoordelijkheid
  • heeft kennis van een sociale en fysieke omgeving die een actieve leefstijl en gezonde voeding bevordert resp. belemmert
  • heeft kennis van erkende en/of kansrijke leefstijlinterventies
  • heeft kennis van gezondheidsclaims in relatie tot nieuwe voedingsproducten
  • heeft kennis van het realiseren van duurzame gedragsverandering
  • heeft kennis van motivatietechnieken
  • heeft kennis van preventie in het kader van gezondheid
  • heeft kennis van technologische mogelijkheden om een gezonde leefstijl te ondersteunen
  • kan een leefstijlanalyse uitvoeren
  • kan erkende en/of kansrijke beweegprogramma's toepassen om gezond gedrag te bevorderen
  • kan feedbackvaardigheden toepassen in relatie tot zijn werkzaamheden 
  • kan kansen signaleren voor het bevorderen van een gezonde leefstijl
  • kan mogelijke/gewenste samenwerkingspartners enthousiasmeren en samenbrengen
  • kan motivatie- en begeleidingsmethodieken toepassen in relatie tot zijn werkzaamheden
  • kan optreden als ambassadeur en aanjager van een gezonde leefstijl
  • kan protocollen en richtlijnen toepassen met betrekking tot: gezondheid, hygiëne en veiligheid
  • kan samenwerken aan gezonde leefstijlprojecten in een multidisciplinair team
  • kan social media benutten ten behoeve van zijn werkzaamheden
  • kan sociale vaardigheden toepassen in relatie tot zijn werkzaamheden

D1 K1 W1: titel Signaleert en benut kansen voor het bevorderen van een gezonde leefstijl 

De beginnend beroepsbeoefenaar:
- toont een open, onderzoekende houding om kansen te onderkennen;
- draagt belang en pluspunten van een gezonde leefstijl actief uit;
- legt actief contact met mensen in- en/of extern;
- stemt zijn plannen en ideeën af met deskundigen, potentiële partners en betrokkene(n);
- presenteert zijn plannen en ideeën op enthousiasmerende wijze.

D1 K1 W2 : Geeft informatie, voorlichting en advies over een gezonde leefstijl 

De beginnend beroepsbeoefenaar:
- stemt zijn informatie, voorlichting en advies af op doelgroep, doel en situatie;
- presenteert overtuigend en enthousiasmerend;
- gebruikt in zijn informatie en voorlichting het BRAVO principe (voldoende Bewegen, niet Roken, matig Alcoholgebruik, gevarieerde Voeding en tijd voor Ontspanning);
- toont begrip voor de standpunten en handelwijze van de deelnemer(s).

D1K1W3: Voert een beweegprogramma uit 

De beginnend beroepsbeoefenaar:
- voert op deskundige wijze een leefstijlanalyse uit;
- coacht de betrokkene(n) op professionele wijze;
- werkt conform de richtlijnen van de interventie;
- daagt de betrokkene(n) doelgericht uit om moeilijkheden te overwinnen;
- blijft positief, ook als de betrokkene(n) het laat afweten;
- past doelen flexibel aan op veranderde omstandigheden;
- registreert gegevens volgens afgesproken procedure;
- verleidt de betrokkene(n) tot een gezondere leefwijze;
- past technologische hulpmiddelen, waaronder social media, effectief toe in de coaching en ondersteuning van deelnemer(s).
 

Programma

Voor het inhoudelijke programma wordt je doorgestuurd naar deze website. 

Leermiddelen

Hieronder staan de leermiddelen die gebruikt worden. Leermiddelen zijn verwerkt in het onderwijs, in opdrachten, maar ook voor zelfstudie!  

Over de grens

Kwalificatiedossier

In het kwalificatiedossier van het keuzedeel 'Gezonde leefstijl' kun je nalezen aan welke eisen je moet voldoen.














Naar boven
/var/www/bib-sociaal-werk-davinci.learningmatters.nl