K0877 Persoonlijk Profileren

Inhoud

Persoonlijk profileren is een keuzedeel dat sectorbreed gegeven wordt. Om recht te doen aan niveauverschillen zijn er twee sporen. 

Spoor 1 is een adviesroute voor niveau 3 en 4. Daarbinnen is vrijheid om eigen accenten te leggen, zolang de formatieve toetsing een passend meetinstrument is richting het examen. 

Spoor 2 is de route voor niveau 2. Inhoudelijk krijgen de studenten over dezelfde elementen les. Het onderwijs is alleen volgens een aangepaste pedagogische & didactische aanpak uitgewerkt. Dit betekent onder andere meer tijd en ook eigen accenten. Binnen niveau 2 zijn ook twee routes: een regulier traject 'persoonlijk profileren' én een traject voor jonge moeders. Daarbij is het programma van persoonlijk profileren vervlochten met het empoweren van jonge moeders.  

Beide sporen bereiden de studenten voor op het examen bij dit keuzedeel.

Door binnen de sector ruimte te bieden aan differentiatie sluiten we aan bij een expliciete behoefte vanuit de onderwijspraktijk, maar ook bij aanbevelingen vanuit de inspectie van het onderwijs over hoe mbo-2 opleidingen nog effectiever kunnen zijn. De kern daarvan is onderwijsaanpak doelgericht aan laten sluiten op studentbehoeften. Ook in het kader van een doorlopende lijn naar niveau 3 en 4 is een aangepaste programma wenselijk.

Verderop op deze pagina staat meer informatie over de algemene zaken die sectorbreed voor beide sporen van toepassing zijn.

Twee sporen

Klik op de tegels om naar de twee sporen van het onderwijs te gaan. 

Algemeen

Inleiding

Tegenwoordig is het steeds belangrijker om te laten zien wat je kwaliteiten en talenten zijn en te laten zien wie jij bent. Daarvoor moet je jezelf goed kennen. Dit keuzedeel helpt je te ontdekken wie je bent, wat jou zo bijzonder en uniek maakt. Het zorgt er uiteindelijk voor dat je trots bent op jezelf. Precies goed zoals je bent. Het gaat erom dat je de beste versie van jezelf wordt en dat je dit kunt uitdragen. Door de dingen die je in het onderwijs, maar ook zelfstandig doet, zul je in je examen stevig staan. Je wordt erop voorbereid dat je met vertrouwen je visie en ideeën uit kunt dragen en bespreken. 

Hoofdlijnen

Het keuzedeel Persoonlijk Profileren richt zich op jouw individuele ontwikkeling als beginnend beroepsbeoefenaar. Er zijn drie hoofdlijnen:

1. Ik ken mezelf; ik weet wie ik ben, wat ik kan en wat ik wil, en weet dat over te brengen, ik ben zelfbewust

2. Ik verken de ontwikkelingen in de wereld waar ik deel van uit maak

3. Ik doe iets voor de wereld en houdt rekening met mijn directe leefomgeving

Nut van dit keuzedeel

Als beginnend beroepsbeoefenaar heb je goede ideeën, die benut moeten worden. Ze moeten gehoord worden. Niet alleen in het werkveld, maar ook binnen de maatschappelijke context. De beginnend beroepsbeoefenaar moet leren actief te participeren in deze maatschappij en een bijdrage leveren aan de ontwikkelingen in de maatschappij. In dit keuzedeel wordt jij als beginnend beroepsbeoefenaar bewust gemaakt van jouw talenten en drijfveren. Je leert je kwaliteiten beter en bewuster in te zetten, te overtuigen en beter samen te werken. Je leert hoe je  jouw ideeën moet overdragen en met jouw kennis en kunde kunt bijdragen aan de maatschappij

Toetsing

Formatieve toetsing is een thermometermoment richting je examen.  Je krijgt daar gerichte feedback, feed-up of feed forward. Voordat je een GO krijgt voor je examen lever je een reflectieopdracht in. Als deze minimaal voldoende is, krijg je een GO en kun je je examen aanvragen. De beschrijving van de toets krijg je via de docent. Klik HIER voor een voorbeeld. De docent en/of jij kun ook voor een andere manier van toetsing kiezen dan wat in het voorbeeld beschreven staat. Je moet wel bewijzen dat je aan de eisen voldoet, zoals die bij de rubrics beschreven staan. Rubrics zijn beschrijvingen van gedrag dat jij laat zien. De volgende onderdelen worden gemeten:

  • Jezelf onderzoeken/zelfbeeld.
  • Gespreksvaardigheden.
  • Jouw wereld verkennen/trends & ontwikkelingen.
  • Expertise toepassen.
  • Visie ontwikkelen & uitdragen.
  • Een bijdrage leveren aan de wereld.
  • Verandering in gang zetten.

EXAMINERING: wij bieden dit vak aan in leerjaar 2 en leerjaar 3. Dit keuzedeel heb je twee perioden achter elkaar. In de laatste weken van de tweede periode moet je het examen doen. Je doet dus examen binnen de twee periodes. Het examen ontvang je via het examenbureau. Over de vorm en de inhoud van het examen krijg je later meer uitleg van de vakdocent. Het examen voor dit keuzedeel bestaat uit twee onderdelen:

1. Je discussieert in een groep over een maatschappelijk relevant onderwerp.

2. Je presenteert een idee.

Om dit examen uit te voeren, heb je een goede beheersing nodig van je gespreksvaardigheden. In de opleiding heb je daarover al vanaf leerjaar 1 onderwijs gekregen. Om je hier goed op voor te bereiden, frissen we tijdens deze lessen je kennis en vaardigheden m.b.t. gespreksvaardigheden nog eens extra op!

Doelen

Je werkt aan je eigen persoonlijke effectiviteit. Dit doet je in de eerste plaats door jezelf goed te leren kennen. Het werk voert je uit in samenwerking met anderen en binnen jouw multidisciplinaire context. Dit keuzedeel is overkoepelend aan het gehele examen. De volgende doelen zijn bij dit vak.

D1 K1 W1 Onderzoekt zichzelf:

  • Je benoemt je eigen gedragskenmerken (wat positief is, je krachten en je valkuilen).
  • Je stelt vragen om standpunten en gedragingen vanuit verschillende perspectieven waar te nemen.
  • je stelt je open voor nieuwe ideeën en kritiek en luistert er actief naar.
  • Je vormt je een realistisch beeld van jouw kwaliteiten, talenten, drijfveren en voorkeuren.

D1 K1 W2 Verkent de wereld waar hij deel van uitmaakt en zoekt daarin zijn mogelijkheden:

  • Je onderzoekt (pro)actief trends en ontwikkelingen in je vakgebied en de maatschappij.
  • Je toont een onderzoekende houding.
  • Je maakt een inschatting van hoe je jouw expertise kunt toepassen in een (breed) maatschappelijk perspectief.
  • Je ziet je leefomgeving als een leeromgeving.
  • Je laat anderen zien wat jouw (duidelijke) visie is op de toekomst.
  • Je onderbouwt dit vanuit een breed (multidisciplinair) perspectief.
  • Je stimuleert anderen door jouw eigen gedrag om mee te denken. 

D1K1W3 Levert een bijdrage aan de wereld en zijn directe leefomgeving.

  • Je gaat makkelijk om met mensen in je directe omgeving die uit verschillende 'lagen' van de maatschappij komen.
  • Je laat zien vriendelijk en gastvrij te zijn in de omgang met anderen.
  • Je werkt samen met projectleden, collega's en/of andere betrokkenen.
  • Je bent een ambassadeur en geeft het goede voorbeeld
  • Je leert op welke manier je in contacten een krachtige, positieve en bevlogen indruk maakt.
  • Je leert jouw ideeën zo te presenteren dat het indruk maakt op anderen.
  • Je toont lef, steek je nek uit en laat zien dat je betrokken bent bij wat er moet gebeuren
  • Je neemt anderen mee in het creëren van draagvlak en betrokkenheid.
  • Je laat zien overwegingen en bezwaren van anderen serieus te nemen.
  • Je houdt rekening met de verwachtingen, taal en benaderingswijze van een ander.
  • Je bent proactief betrokken en helpt anderen hun idee vorm te geven.
  • Je laat zien dat je achter je eigen beslissingen staat.
  • Je voelt je verantwoordelijk voor je ideeën. 
  • Je bouwt je ideeën zoop dat ze geloofwaardig, realistisch en uitvoerbaar zijn

Gespreksvaardigheden opfrissen

  • Je verdiept je in veranderprocessen, methodes, coachingtechnieken
  • Je blikt terug op wat je in leerjaar 1 gehad hebt bij de cursus Communicatie
  • Je frist je kennis op over professionele gesprekken, gespreksvormen en modellen en over feedback geven en ontvangen
  • Je oefent met overtuigen/beïnvloeden

Planner

Je vind hier bij de doelen een voorbeeldplanner van hoe er gewerkt kan worden aan de doelen. De docent kan hierin andere keuzes maken. Zo lang maar gewerkt wordt aan bovenstaande doelen!

Leermiddelen

Hieronder staan de leermiddelen die gebruikt worden. Leermiddelen zijn verwerkt in het onderwijs, in opdrachten, maar ook voor zelfstudie! 

  • Het kwalificatiedossier van het keuzedeel 'Persoonlijk Profileren'.
  • Combipakket Persoonlijk profileren niveau 3 en 4 (Boom uitgeverij). Hierbij hoort de licentie voor de digitale leeromgeving van BOOM. (niet verplicht)
  • De digitale omgeving van BOOM; alleen toegang met licentiecode. (niet verplicht)
  • De oefenopdrachten van het keuzedeel persoonlijk profileren Digibib van het Consortium. Tip: daarin staat veel inhoudelijke verdieping en theorie! 
  • Leermodule 03  - Communicatie Welzijn - Digibib Consortium.
  • Theorie vanuit eigen opleiding m.b.t. Communicatie 
  • Voor Sociaal werk:
    • Basisdeel, SOCIAAL WERK 1 : Thema 4; methodieken om te veranderen; over veranderingsprocessen, methodes, methodieken en coaching technieken, of andere theorie over deze thema's uit vakliteratuur van andere opleidingen.
    • Basisdeel, BASISBOEK SOCIAAL WERK, of basiscommunicatie theorie uit vakliteratuur van andere opleidingen of van internet
    • Thema 23 Professionele gesprekken; over structuur, doel en soorten gesprekken, of eigen vakliteratuur vanuit de opleiding.
    • Thema 24: gespreksmodellen; over adviesgesprek en motiverende gespreksvoering, of eigen vakliteratuur vanuit de opleiding.
    • Thema 25: feedback; begrip, regels, geven, ontvangen, Johari, of eigen vakliteratuur vanuit de opleiding.
  • Sectorbreed: Breed opleiden Communicatie 1 en 2
  • De links hieronder:

    - Discussiëren Carrièretijger

    - Discussiëren Wikihow

    - Discussiëren Prezi

    - Overtuigen Debatrix

Kwalificatiedossier

In het Kwalificatiedossier van dit keuzedeel kun je nalezen aan welke eisen je moet voldoen.

SW keuzedelen

Wil je terug naar de algemene pagina met Keuzedelen informatie van sociaal werk, Klik dan hier. 














Naar boven
/var/www/bib-sociaal-werk-davinci.learningmatters.nl